Mer motion i vardagen

Jag läste en artikel för några dagar sen om att människor rör sig alldeles för lite. Jag hade en aning svårt att förstå hur man hade kommit fram till detta, eftersom det känns som att var och varannan person har bosatt sig på gymmet nuförtiden. Sen kom jag fram till att det inte handlar om den formen av träning, utan vardagsmotionen. Motion och träning är nämligen inte samma sak. Träning kan vara hård och väldigt fysiskt krävande, medan motion kan vara att du väljer trapporna istället för hissen, promenerar till stan istället för att ta bussen eller är med och leker med barnen istället för att sitta på parkbänken.

Att få in mer motion i vardagen är alltså väldigt lätt. Man behöver inte skaffa sig ett gymkort eller anmäla sig till vårterminens innebandy om man inte vill. Det räcker gott och väl med att göra mer hälsosamma val och att röra på kroppen mer under dagen. Jag har tittat på hur jag själv lever och insett att det finns många sätt som jag skulle kunna motionera mera, utan att jag egentligen behöver lägga någon specifik extratid på det. Det enda jag behöver göra är att tänka om!

Min plan till mer motion

1. Cykla till jobbet istället för att ta bussen

2. Använda trappor istället för hiss eller rulltrappa

3. Gå i raskare takt när jag promenerar (jag sniglar fram)

4. Fråga grannen om hon behöver hjälp att gå ut med hunden då och då

5. Kanske skaffa egen hund?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *